27 Kasım 2010 Cumartesi

Ağaç yaşken eğilir ya da Kişiye göre eğitim


Bir hoca, eğitimiyle ilgilendiği şehzadeyi dövüyor, sıkıştırıyor ve baskı altında tutuyordu. Çocuk dayanamayıp babasına şikayette bulundu. Bedenindeki çürükleri, izleri göstererek, “- Beni çok paylıyor ve dövüyor” diye yakındı.
Sultan kızdı ve hocasını çağırttı. “- Kendi çocuğuna böyle davranıyor musun? Benim yavrumu ne hakla dövüyor, hırpalıyorsun?” diye çıkıştı.
“- İşin aslını anlamadan böyle konuşmayı size yakıştıramıyorum doğrusu” dedi hoca, “Sultanın ağzından çıkan herkesin diline düşer. Sıradan insanların sözü böyle değildir.”
Bir yoksulun yüzlerce uygunsuz davranışından birkaçı ancak bilinir ve konuşulur. Padişahın küçücük bir hatası halk arasında duyulursa vay haline…
Çocuk taze fidana benzer
İyi eğitim almazsa büyüyünce artık hiçbir şey ona kâr etmez
Yaş çubuğu eğip bükebilirsin, fakat kuru dalı eğersen kırılır
Ağaç yaş iken eğilir çünkü.

Kaynak: Sadi-i Şirazi, Gülistan, haz. Sadık Yalsızuçanlar, İstanbul: Timaş Yayınları, 1997, s. 177

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder