10 Aralık 2010 Cuma

Hak'tan gafil olmamak

Birisi Sultan Mahmud Gaznevî’yi eleştirdi:
“- Acayip şey!" dedi, "Ayaz’ın güzelliği yok. Sultan Mahmud bunun nesini seviyor? Bir gülün rengi, kokusu olmazsa onun sevdasından çırpman bülbüle şaşılır.”
Birisi bu sözü Sultan Mahmud’a nakletti. Sultan Mah-mud’un canı pek sıkıldı:
“-A efendi!” dedi, «ben Ayaz’ın boyunu boşunu değil; ahlakını seviyorum.”
İşittim ki, dar bir geçitte bir deve yıkılmış, üzerindeki inci dolu sandık kırılmış.
Sultan Mahmud bu hali görünce:
“- Yağmadır; alan alsın!” demiş; kendisi atını sürmüş gitmiş.
Mahmud’un:
“- Yağmadır!» demesi üzerine maiyetindeki atlılar yağmaya koşarak padişahtan ayrılmışlar. Padişahın arkası sıra giden atlılardan yalnız Ayaz kalmış. Mahmud Ayaz’ı görünce onun güzelliğinden zevk almış ve:
“-Ey sümbül gibi kıvrım kıvrım saçlı dilber. Yağmadan sen ne getirdin bakalım?” demiş.
Ayaz cevap vermiş:
“- Padişahım, hiçbir şey almadım. O nimet beni sizin hizmetinizden alıkoymadı.”
Arkadaş! Cenâb-ı Hakk’ın dergâhında yakınlık istersen, ihtiyaç peşinde koşup da haktan gafil olma!

Sadi-i Şirazi, Bostan. krş. Sadık Yalsızuçanlar, s. 159-160

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder