29 Ekim 2010 Cuma

BİR ÖĞRETMEN MODELİ OLARAK PEYGAMBERLER

"Ben muallim olarak gönderildim"
* Okuyarak, sorarak, ilmini artırarak kendini geliştirecek (96/1, 7/163) Hizmet öncesi ve hizmet içi eğitime alınacak 73/1-7, 75/17-19
* Görev yapacağı toplumun içinden seçilecek
* Örnek bir ahlaki yaşantıya sahip olacak (Müddessir, kalem suresi)
* Ahlakı eğitim programına uygundur64/4
* İnsanlarla ve hayatla iç içedir
* En bariz vasfı merhametli oluşudur
* Güvenilirdir (7/68; 26/107-109, 125-127, 143-145, 162-164, 178-180)
* Öğrettiklerine uygun yaşar (11/112; 26/107-109, 125-127, 143-145, 162-164, 178-180)
* Menfaatçı değildir, öğretmenliği parası için yapmaz, eğitim gönüllüsüdür (26/107-109, 125-127, 143-145, 162-164, 178-180)
* Yaşantısı doğrudur ve bu haliyle başkalarına örnek olabilmektedir; yaşantısı dahi bir eğitici programdır 11/112, 22/67, 23/73, 36/4, 42/52, 43/43, 43/61, 64/4
* Peygamberin misyonu 45/48 ve görevleri 2/151
* Etkili konuşur 4/63
* Öğretim yöntemleri: "okuma", "soruya cevap verme", "tebliğ etme (bildirme)" 5/67, "beyan etme (açıklama)", "öğüt verir, nasihat eder"87/9, 50/45, 6/70, 51/55, 88/21, 52/29; "davet eder"28/87, "açıkça söyler, ilan eder (kul)", "sorarak öğrenme (es'el)", "hikaye et, kıssa anlat, kıssadan hisse öğret" 7/176, "emreder", "teşvik et", "affetme", "istişare etme", "dua eder", "uyarır" 7/1-2, 19/39, "haber verir", "tartışır" 16/125
* Yanlış tutum ve davranışlar karşısında affedici ve eğitici, yapıcı yaklaşır 7/199-200, 23/96
* Öğrencilerinin eğitimi ve başarısı için endişelenir (18/6; 15/97; 26/3)
* Müjdeler (tebşir) 36/11, uyarıda bulunur, dikkat çeker (inzar)
* Otorite/yazar tarafından eğitilir
* Dış görünümüne dikkat eder, temiz ve düzenlidir (Müddessir)
* Sonuç almak için sabırlıdır, bireysel ve toplumsal değişimde acele etmez, istikrarlıdır (68/48, Müddessir, 19/65, 84; 11/115, 16/127, 70/5, 71/5-9, 21/87-88)
* Programa uyar, programın hedeflerini saptırmaz, taviz vermez 6/106, 42/15, 43/43, 18/27-30, 33/2
* Kitabı ve programı tekrar tekrar okur, çok iyice anlar, sımsıkı bağlı kalır 73/4-5, 20/114, 43/43, 29/45
* sosyo-Ekonomik durumu kötü olanları başından savmaz, onlara ilgisiz davranmaz, onları azarlamaz, kovmaz 93/9-10, 6/52
* Boş durmaz, bir işten diğer işe koşturur, tatil yapmaz, sürekli çalışır (94/7)
* Bazı kimselerle ilgilenmekten vazgeçebilir, yüz çevirebilir 51/54, 32/30, 52/45, 70/42
* Başarı hususunda Allah'a tevekkül eder (8/62-64; 28/85, 25/58-59, 27/79, 11/123, 18/23-24, 3/159, 33/3)
* Mutevazı ol 15/88
* Cahilce davranma, cahillik etme 6/35
* Tasalanma, kederlenme, mahzun olma 68/44, 16/127
* Gözlem yapar 67/3-4
* Cimri ve müsrif olmaz 17/..
* Hedefinden şaşmaz, dosdoğru olur, istikametini doğru tutar 11/112, 10/109, 42/15
* Dünya malına ve menfaatlerine göz dikmez, böylelerine imrenme 20/131, 15/88, 9/85
* Değerlerine saldıran, küçümseyen ve alay edenlerle birlikte olmaz 6/68
* Faydasız tartışmalara girmez 18/22
* Eğitimin amaçları uğruna mücadele eder ve örgütlenir 4/84
* Aldanma 63/4
* Kararlı davranır
* Adilane hüküm verir
* Eğitimde gevşeklik göstermez, boşvermişliğe düşmez, lakayd davranmaz (Müddessir, 30/60)
* Düşmanların alay, sataşma, iftiralarına karşı uyanık olur ve aldırış etmez, sabreder, kavgaya girmez 73/10, 50/39, 38/17, 27/70, 4/63, 81
* Baskıcı, zorla öğretici değildir 50/45, 88/21-22, 10/99, 6/107, 42/48
* Geçmiş öğretmenlerin hatıralarından istifade eder, geçmişten örnekler verir 38/17, 45; 19/16, 41, 51, 54, 56; 20/130; 26/69, 21/78, 83, 85, 87, 89, 91
* Emekli öğretmenlerden yararlanır 10/94-95, 63/45
* Kitap hakkında ve görevinde şüpheye düşmez 7/1-2, 2/147
* Akrabanı, yakın çevreni eğit 26/214
* Öğrencilere şefkatli davran, kol kanat ger 26/215
* Eğitim felsefesine aykırı görüşlere uymaz (26/216-217, Kafirun suresi, 28/87, 10/104-109, 5/48-49)
* Şeytani, kötü, zararlı düşüncelerden sakınır 39/66, 41/36
* peygamberlere şeriat 45/18 ve kitap verilmiştir. ona uymalıdır 45/18
* Hikmet ve güzel öğütle eğitim-öğretim yapar 16/125
* Toplumda kötülüğü yayanların etkililiği, imkanları seni yıldırmasın 3/176, 196 Onlarla mücadele et 66/9
* Toplumsal duruma ve gelişmeleri takip eder, duruma şahitlik eder 33/45
* Eğitim-öğretimin sonuçlarını iyi ölç, aldanma 5/41-42
* Dünyevi menfaatler ve ticari kaygılarla yazılan kitaplara karşı dikkatli olmak 2/79
* Toplumun ortak dilinde, anadilde, öğrencilerin ana dilinde eğitim verecek
* Her bir öğrenciyi kazanmaya çalışır. 26/3
* İnsanlara ve topluma ulaşmada çeşitli yöntemler kullanır (71/5, 8, 9)
* Kaba davranmaz 3/159, yapıcı davranır 7/199
* Kılık kıyafetinin, yaşantısının, yakın çevresini düngüz ve temizliğine dikkat eder, kötü işlere bulaşmaktan sakınır, sakındırır 74/
* Öğrencilerine saygılı davranmalı, hiçbirini küçümsememeli 31/18, 80/1
* öğrenciyi lakabıyla çağırmamalı 49/2
* eğitim ortamındakilerle selamlaşmalı 4/86, 24/27,61
* öğrencinin kusurunu araştırmamalı 49/12
* öğretmen eşleri, kılık-kıyafet, söz, davranış ve ilişkilerinde saygın olmalı 33/32
* Öğretmen ölse de eğitim-öğretim devam eder.  3/144
* Öğretmen ve Kitap uyum içindedir.
* Özür dileyen öğrencilerinin kusurlarını affedicidir, affedilmesi için çabalar 4/64-65
* Öğretmen boşluğu acilen doldurulmalıdır 5/19
* İyiliği emreder, kötülükten sakındırır, rehabilite eder, 7/157
* Öğretmene "iman etmek" gerekir.
* Hayatta işe yarayacak şeyler anlatır 8/24
* Öğretmene hainlik ve eziyet eden, düşmanlık eden, karşı gelen/koyan, inciten cezalandırılır 8/27, 9/61, 63, 33/57, 58/5, 20, 72/23
* Öğretmene saygıyla hitap edilmelidir 24/63
* Derste öğrenciler öğretmenin huzurunda sesini yükseltemez 49/1-3
* Arkadaş gibidir 53/1-4

KAYNAK: Ali Akyüz, 114 Kod -Hz. Peygamber'in Düşünce Davranış Konuşma Atlası, İstranbul: Timaş Yayınları, 2010

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder