“Eşüddüne erince Yusuf’a/Musa’ya hüküm ve ilim verdik.” (12/Yusuf, 22; 28/Kasas, 14)
Eğitim, büyüme ve gelişmenin kanunlarına bağlı olarak yapılmalıdır. Biyolojik kanunların büyümeyi gerçekleştirmesine paralel olarak psikolojik gelişim de meydana gelir. “Eşüdd” kelimesi, büyüme ve gelişim kanunlarının çakıştığı zirve noktasıdır. Dikkat edilirse, eşüdde erdikten sonra Hz. Yûsuf’a ve Hz. Musa’ya hüküm ve bilgi verilmiştir. Hüküm ve bilgi verilmesi demek, onlara bunların öğretilmesi demektir. Demek ki öğretim faaliyeti, büyüme ve gelişme kanunlarının üzerine bina edilmektedir. Büyüme ve gelişmenin kanunları, öğreticilerin elini-kolunu bağlamaktadır. Öğretime ne zaman başlanacağını, neyin, ne zaman öğretileceğini belirleyen esas, bu büyüme ve gelişme kanunlarıdır. Ayetin birinci bölümü ile ikinci bölümünün ilişkisi bunu vermektedir. Yüce Allah’ın uyduğu da bu büyüme ve gelişme kanunlarıdır. O kanunları kendisi koydu ve yine kendisi onlara uymakta ve belli bir olgunluk, yani gelişim merhalesine gelmeden hüküm ve bilgiyi öğretmemektedir. Biz de aynı kanunları öğretim ve eğitim faaliyetinin temeline koyuyoruz. Ders programlarını hazırlarken, hangi çağdaki çocuğa hangi konuları, hangi derinlikte verebileceğimizi belirlerken öğrencilerin büyüme ve gelişme yaşlarını dikkate alma zorunluluğu vardır. Âyette geçen “hükm” kelimesi, “keskin muhakeme gücü”, yani “doğru ile yanlışı, iyi ile kötüyü, güzel ile çirkini, hak ile bâtılı ayırdetme gücü”, “derin bir kavrayış yeteneği” anlamına gelmektedir. Hükm kelimesine “hikmet, yani amelî bilgi”, “peygamberlik” anlamları da verilmiştir.[1]
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder